Τα συμπτώματα του ουροποιητικού συστήματος, όπως η συχνή ή επείγουσα ανάγκη για ούρηση και η νυκτουρία (η ανάγκη για ούρηση κατά τη διάρκεια της νύχτας), συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο πρόωρου θανάτου σε ηλικιωμένους άνδρες. Ωστόσο, μέχρι πρόσφατα, δεν ήταν ξεκάθαρο αν η αντιμετώπιση αυτών των συμπτωμάτων μπορεί να βελτιώσει την επιβίωση. Νέα έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο Journal of Urology, δείχνει ότι η αποτελεσματική θεραπεία αυτών των συμπτωμάτων μπορεί να κάνει σημαντική διαφορά στην επιβίωση.

Η έρευνα αυτή βασίστηκε σε ανάλυση δεδομένων από παλαιότερη κλινικη μελέτη που διερευνούσε την επίδραση κάποιων φαρμάκων στα συμπτώματα του κατώτερου ουροποιητικού συστήματος σε άνδρες άνω των 50 ετών. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι για κάθε μία μονάδα βελτίωσης στον Δείκτη Συμπτωμάτων της Αμερικανικής Ουρολογικής Ένωσης (AUA), οι πιθανότητες θανάτου κατά τη διάρκεια της παρακολούθησης μειώθηκαν κατά 4%.

Αυτό το εύρημα, εάν επιβεβαιωθεί από μελλοντικές μελέτες, μπορεί να υποδηλώνει την ανάγκη για μια διαφορετική προσέγγιση στη θεραπεία των συμπτωμάτων της υπερπλασίας του προστάτη. Οι κλινικοί ιατροί ίσως χρειάζεται να επέμβουν νωρίτερα, αντιμετωπίζοντας ένα σύμπτωμα βασιζόμενοι στην παρουσία του και όχι στο πόσο ενοχλεί τον ασθενή.

Πώς η Θεραπεία μπορεί να Βελτιώσει την Επιβίωση

Ο Dr. Blayne Welk, επικεφαλής της έρευνας και αναπληρωτής καθηγητής χειρουργικής στο Western University στο Λονδίνο του Καναδά, σύγκρινε αυτή την παρατήρηση με τη θεραπεία της υπέρτασης, όπου μικρές αλλαγές στην πίεση του αίματος μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο θανάτου. Ομοίως, μικρές βελτιώσεις στα συμπτώματα του ουροποιητικού μπορεί να επιφέρουν σημαντική μείωση στον κίνδυνο θανάτου με την πάροδο του χρόνου.

Παρότι ο μηχανισμός με τον οποίο αυτά τα συμπτώματα επηρεάζουν την επιβίωση δεν είναι ακόμα γνωστός, οι ερευνητές προτείνουν διάφορες εξηγήσεις. Οι ασθενείς με λιγότερα συμπτώματα του ουροποιητικού ενδέχεται να κοιμούνται καλύτερα, κάτι που μπορεί να βελτιώσει την ψυχική υγεία και να μειώσει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων. Επίσης, μπορεί να έχουν μικρότερο κίνδυνο να υποστούν κάταγμα κατά τη διάρκεια μιας πτώσης ενώ σπεύδουν στο μπάνιο – κάτι που έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο θανάτου.

Τα Οφέλη της Φαρμακευτικής Θεραπείας

Στη συγκεκριμένη μελέτη, οι συμμετέχοντες έλαβαν δοξαζοσίνη, φιναστερίδη, συνδυασμό των δύο ή εικονικό φάρμακο (placebo). Οι ερευνητές σημειώνουν ότι τα φάρμακα αυτά μπορεί να προσφέρουν οφέλη πέρα από τη μείωση των συμπτωμάτων του ουροποιητικού. Για παράδειγμα, η δοξαζοσίνη και άλλοι α1-αναστολείς μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο θανάτου σε ενήλικες με αναπνευστικές λοιμώξεις, ενώ η φιναστερίδη μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρκίνου της ουροδόχου κύστης.

Ωστόσο, δεν παρατηρήθηκαν διαφορές στους θανάτους ανάλογα με την ομάδα θεραπείας, γεγονός που μπορεί να υποδηλώνει ότι η συσχέτιση μεταξύ της αποτελεσματικής θεραπείας και της μειωμένης θνησιμότητας εξαρτάται από τη βελτίωση των συμπτωμάτων του ουροποιητικού.

Αξιολογώντας τη Σημασία των Ευρημάτων

Η μελέτη αυτή βασίστηκε σε δεδομένα από περίπου 3000 άνδρες που συμμετείχαν στη δοκιμή MTOPS (Medical Treatment of Prostate Symptoms). Στην αρχική ανάλυση, η μείωση των συμπτωμάτων ήταν σημαντικά μεγαλύτερη με τη δοξαζοσίνη, τη φιναστερίδη και τον συνδυασμό των δύο, σε σύγκριση με το εικονικό φάρμακο.

Κατά την επανεξέταση των δεδομένων, οι ερευνητές βρήκαν ότι οι συμμετέχοντες που παρουσίασαν μείωση των συμπτωμάτων του ουροποιητικού ήταν σημαντικά λιγότερο πιθανό να πεθάνουν κατά τη διάρκεια της παρακολούθησης. Σύμφωνα με τα ευρήματα, η μείωση κατά 3 μονάδες στον Δείκτη Συμπτωμάτων της AUA συνδέθηκε με μείωση του κινδύνου θανάτου κατά 12%.

Επικείμενες Έρευνες και Πρακτικές Εφαρμογές

Αν και η μελέτη αυτή δεν μπορεί από μόνη της να καθορίσει ότι η θεραπεία των LUTS βελτιώνει την επιβίωση, ανοίγει το δρόμο για περαιτέρω έρευνα και προτείνει ότι ίσως αξίζει να εξεταστεί η θεραπεία ακόμη και όταν τα συμπτώματα δεν ενοχλούν ιδιαίτερα τον ασθενή.

Οι ερευνητές αναγνωρίζουν ότι η σχέση μεταξύ των συμπτωμάτων του ουροποιητικού και της θνησιμότητας απαιτεί περαιτέρω μελέτη, ιδιαίτερα σε γυναίκες, καθώς τα συμπτώματα στους άνδρες συνδέονται συχνά με τον προστάτη.

Τέλος, ο Dr. Robert Charles Welliver, από το Albany Medical Center στη Νέα Υόρκη, σημειώνει σε συνοδευτικό σχολιασμό ότι η έγκαιρη και κατάλληλη θεραπεία της καλοήθους υπερπλασίας του προστάτη (BPH) μπορεί να “σώζει ζωές”, και προειδοποιεί τους ουρολόγους να μην περιμένουν μέχρι τα συμπτώματα να γίνουν σοβαρά για να παρέμβουν.

Συμπέρασμα

Η καλοήθης υπερπλασία του προστάτη είναι μια κατάσταση που, παρόλο που δεν είναι επικίνδυνη για τη ζωή, μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ποιότητα ζωής. Η έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία είναι κρίσιμη για την αποφυγή επιπλοκών.

Στην επιτροπή σύνταξης κατευθυντήριων οδηγιών (guidelines) της Ευρωπαϊκής Ουρολογικής Εταιρείας για τις παθήσεις του προστάτη στην οποία έχω την τιμή να είμαι μέλος εδώ και οκτώ χρόνια, μελετάμε συνεχώς και σε βάθος κάθε επιστημονική μελέτη που δημοσιεύεται για να δημιουργήσουμε τελικά τις πιο έγκυρες οδηγίες προς τους ουρολόγους, ώστε να παρέχουν την καλύτερη δυνατή φροντίδα στους ασθενείς τους.

Εάν παρουσιάζετε κάποιο από τα παραπάνω συμπτώματα ή ανησυχείτε για την υγεία του προστάτη σας, μην διστάσετε να απευθυνθείτε στον ουρολόγο σας. Η κατάλληλη διάγνωση και θεραπεία μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα ζωής και να αποτρέψει σοβαρές επιπλοκές.